Človek nie je stroj: osobnosť vs. odbornosť pri výberových konaniach
03.02.2017, PaedDr. Ľuboš Ďurdiak, PhD., AFIAP
Od uchádzačov na pracovnom trhu zamestnávatelia vyžadujú rôzne vlastnosti a schopnosti, závisí to od druhu obsadzovanej pozície. Vzhľadom k tomu, že mnohé firmy majú problém získať dostatok kvalifikovaných pracovníkov, pri náboroch často znižujú aj svoje požiadavky a zadávajú ich iba vo všeobecnejšej podobe, aby si zabezpečili oslovenie väčšej skupiny uchádzačov. Avšak pri niektorých pozíciách, napr. v technickej alebo stavebnej oblasti, bývajú pozície také špecifické, že pokles nárokov si kvôli zabezpečeniu kvality nemôžu dovoliť; odbornosť je tu veľmi dôležitá.
Pri hodnotení a výbere kandidátov je potrebné rozlišovať medzi odbornými a osobnostnými požiadavkami. V odbornej oblasti to firmy zvyčajne majú veľmi dobre ujasnené, vedia, aké zručnosti u zamestnanca potrebujú a podľa toho sa snažia kandidátov selektovať. V osobnostnej rovine však ich výber väčšinou zaváňa amaterizmom až diletanstvom, pri ktorom sa spoliehajú iba na vlastné prehlásenie kandidáta, že spĺňa ich predstavy ohľadom jeho vlastností. V lepšom prípade posunú kandidátovi test, ktorý by mal za pár minút "vyhodiť" informácie o tom, kým uchádzač naozaj je. Prax však väčšinou ukazuje, že takéto hodnotenie osobnosti kandidátov je postavené na vode. Mnohí podnikatelia, ktorým záleží na kvalitnom výbere, už prestali veriť takýmto testovaniam, lebo zistili, že ani tzv. lovci hláv nedokážu spoznať osobnosť človeka, ktorej prejavy sa po niekoľkých mesiacoch líšia od ich "prognóz". Je to kvôli tomu, že takéto testovanie neodhalí jadrové vlastnosti osobnosti kandidáta, ktoré najvýraznejšie determinujú to, ako človek uvažuje, prežíva veci a ako sa správa k sebe i k druhým.
Žiaľ, veľmi veľa firiem, a následne aj personálnych agentúr, považuje odborné zručnosti za hlavný a nie je neobvyklé, že aj za jediný parameter, podľa ktorého sa rozhodujú pri výberoch. Ospravedlňujú si to tým, že ak budú príliš prieberčiví, budú musieť hľadať dlhšie, ako by chceli. Personálne agentúry na tento jav reagujú tým spôsobom, že sa snažia byť veľmi rýchle, lebo ak nezoženú kandidáta oni, zoženie ho ich konkurencia. To, že sú potom pri výberoch príliš povrchné, ich netrápi, lebo zvyčajne to neprekáža ani zamestnávateľom, ktorí požadujú rýchle dodanie kandidátov na obsadzované pozície. Považujem to však za zásadnú chybu, pretože okrem odbornosti, je dôležité aj to, aká osobnosť bude na danej pozícii a v konkrétnom kolektíve pracovať. Nie je možné, aby firma prijala odborníka oddeleného od jeho jedinečnej osobnosti, lebo odborník nie je bezduchý stroj.
Zostáva tak zodpovedať otázku, ktorá sa stáva stále viac väčšou záhadou - má vôbec význam, aby zamestnávatelia opisovali požiadavky na povahové vlastnosti kandidátov, keď zisťovanie a určovanie tejto skutočnosti býva agentúrami, ale aj samotnými firmami prehliadané, nepresné a často až zavádzajúce? Firmy, zdá sa, že už rezignovali a osobnostné parametre odporúčané bežnými agentúrami neberú vážne, lebo vedia, že časom sa ukáže, že ich charakteristiky v praxi "nesedia".
Som toho názoru, že má význam definovať si svoje požiadavky na osobnosť kandidáta, avšak zamestnávatelia by mali pristupovať zodpovedne nielen k adekvátnemu opisu toho, akého človeka by naozaj chceli, ale aj k výberu služby, ktorá im môže podávať pravdivé výstupy tohto charakteru. Kým k tomu nedôjde, bude často pretrvávať stav, že opisovaná flexibilita uchádzača bude v skutočnosti iba jeho prelietavosťou, jeho opisované analytické myslenie iba unudenou zádumčivosťou a vychvaľované organizačné schopnosti iba jeho potrebou rozkazovať iným.
Človek nie je stroj, môže byť však strojcom veľkých vecí, ak nájde porozumenie jeho skutočným vlastnostiam a potrebám. Až vtedy má zmysel robiť siahodlhé zoznamy toho, aké predispozíce a povahové vlastnosti u kandidátov naozaj požadujeme, lebo vtedy sa zvýši pravdepodobnosť, že to padne na úrodnú pôdu.
"Povieme Vám aj to, čo Vám iní povedať nevedia... a budete stále v predstihu!"
Copyright © 2017 PaedDr. Ľuboš Ďurdiak, PhD. - PSYCHOTREND & Discovery Trend s.r.o.. Všetky práva vyhradené. Obsah odborného článku na tejto stránke je chránený autorským právom a inými príslušnými platnými právnymi predpismi o ochrane autorských práv a duševného vlastníctva. K akémukoľvek použitiu tejto stránky (napr. kopírovanie autorských myšlienok a obsahu článku) je potrebné písomné povolenie od ich autora a uvedených spoločností.