Kríza manažéra ako stimul zlepšenia kvality života
03.02.2010, PaedDr. Ľuboš Ďurdiak, PhD.
Každý človek sa v živote od svojho narodenia ocitol niekoľkokrát v situácii, kedy mal pocit, že vo väčšej, alebo menšej miere stráca kontrolu nad situáciou, v ktorej sa nachádza, a možno aj nad samým sebou. Niekto túto situáciu zvládol bez zaváhania a negatívnych následkov, iný sa zasa potreboval vyvŕšiť na svojom kolegovi v práci, prípadne problém „utopiť" v alkohole, alebo sa uzavrel do seba bez akejkoľvek snahy situáciu zmeniť.
Manažéri sú riadiaci pracovníci, ktorí bývajú vystavovaní často enormnej psychickej záťaži. Okrem riešenia bežných životných problémov vo svojom osobnom i rodinnom živote preberajú na seba aj veľkú zodpovednosť v práci. Pracujú s kolektívom ľudí, ktorých riadia, ale aj oni sami sú riadení. Musia nájsť súlad medzi očakávaniami a požiadavkami svojich nadriadených manažérov alebo majiteľov firmy a medzi tým, ako prenesú tieto požiadavky na svojich podriadených pracovníkov. Často sa ocitajú v protichodných situáciách, pod časovým tlakom a veľkou zodpovednosťou pri strategických rozhodnutiach vo firme. Mnohí preto svojej práci venujú celý svoj čas. Zavčasu ráno odchádzajú do práce a neskoro večer sa z nej vracajú domov, kde neraz ešte pokračujú v riešení pracovných problémov.
Rodinné prostredie je miesto, kde každý očakáva pohodu a pokoj. Aj doma je však nevyhnutné riešiť rôzne problémy a starosti a ostatní členovia si tiež nárokujú viac pozornosti zo strany svojho partnera alebo rodiča – manažéra. Oveľa vypuklejšou je v našich spoločenských podmienkach táto situácia, ak je manažérom žena, ktorá je manželkou i matkou. Takto sa mnohí manažéri dostávajú do ťažkých životných situácií, ktoré neraz končia neporozumením a hádkou doma, ktorá sa môže pravidelne opakovať a časom dospieť k vzájomnému odcudzeniu oboch partnerov. Pod tlakom okolností začínajú unavení manažéri aj v práci strácať koncentráciu, nestíhajú riešiť pridelené úlohy, robia chyby až postupne zlyhávajú.
Mnohí sa až v takejto krízovej situácii zastavia a prejavia túžbu a snahu vniesť do ich osobného, pracovného i rodinného života pokoj, pohodu, konštruktívnosť, perspektívu a novú energiu. Vlastné sily však na to už väčšinou nestačia. Je preto veľmi vhodné osloviť profesionálneho odborníka, poradcu, kouča, ktorý im dokáže na ich životnej ceste pomôcť. Umenie v tej chvíli bude spočívať iba na správnom výbere takého poradcu, ktorý bude nielen adekvátne vzdelaný, ale bude mať aj dostatočné skúsenosti a najmä schopnosti porozumieť ich skutočným potrebám, ich prežívaniu a povahovým vlastnostiam, ktorých správne poznanie je alfou a omegou efektívneho poradenského prístupu.
Optimálnym riešením však je, ak si firma uvedomuje náročnosť manažérskej práce, preto nečaká až do okamihu, kedy bude situácia neúnosná a svojim zamestnancom poskytuje možnosť nezávislého externého individuálneho poradenského prístupu od profesionálneho personálneho poradcu. A hoci takáto investícia nie je lacná záležitosť, v konečnom dôsledku sa vráti manažérovi i celej firme niekoľkonásobne. Šikovný poradca dokáže vo veľmi krátkom čase pomôcť manažérom nájsť stratenú rovnováhu, stratený zmysel, stratenú pohodu a výkonnosť. Výsledkom bude radosť a spokojnosť všetkých – samotného manažéra, jeho rodiny i zamestnávateľa.
"Povieme Vám aj to, čo Vám iní povedať nevedia... a budete stále v predstihu!"
Copyright © 2010 PaedDr. Ľuboš Ďurdiak, PhD. - PSYCHOTREND & Discovery Trend s.r.o.. Všetky práva vyhradené. Obsah odborného článku na tejto stránke je chránený autorským právom a inými príslušnými platnými právnymi predpismi o ochrane autorských práv a duševného vlastníctva. K akémukoľvek použitiu tejto stránky (napr. kopírovanie autorských myšlienok a obsahu článku) je potrebné písomné povolenie od ich autora a uvedených spoločností.